Träningsrep


Våg för våg - battle ropes för funktionell träning

Att träna med battle ropes är en helt unik form av funktionsträning - eftersom det långa repet tränar uthållighet, styrka och koordination. Och eftersom rep inte är stela träningsmaskiner blir varje upprepning lite annorlunda. På kort tid kan du träna på ett effektivt och roligt sätt.

Vad är ett battle rope?

Ett battle rope är ett träningsrep som på grund av sin längd, tjocklek och egenvikt fungerar utmärkt som träningsredskap. Till skillnad från konventionella rep är battle ropes försedda med ett gummerat handtag, vilket gör att repet inte glider och är smidigt att hantera.

Vad tränas med ett träningsrep?

Syftet med träningen är att svänga repet och hålla det i rörelse. Det är dock svårare i praktiken än i teorin, eftersom vågformen och trögheten skapar en helt egen dynamik i träningen. Stabiliteten skapas endast genom en stående position, vilket förutsätter ett stabilt knäböj. För att inte dras ut från kroppens mitt av repet, måste bålen hålla emot vid varje övning. Träningsrep tränar samtidigt kroppsstyrkan, armarnas muskulatur, uthålligheten, stabiliteten i benen och hjärt-kärl-systemet.

De bästa övningarna med battle rope - de här övningarna är nyckeln till (tränings-)framgång

Med ett battle rope kan man utföra mängder av olika övningar, beroende på den egna kroppsvikten, repets vikt och egna preferenser. Klassiska övningar som alternerande vågor, vågor, ormvågor på golvet eller power slam hör till varje intensivt träningspass med repet. Dessa övningar illustrerar träningsrepets styrkor - för bara med några få snabba upprepningar tränas kroppen på ett effektivt sätt. Och för en funktionell träning tränas kroppen som en enhet, eftersom varje kraftimpuls från fotändarna måste koordineras med händerna.

Köp det rätta träningsrepet - hitta den perfekta träningen

Vid köp av ett battle rope bör man framför allt tänka på vikten och längden, eftersom de båda är beroende av varandra. Dessutom finns olika tjocklekar, som även de påverkar vikten. Ju längre repet är, desto mer ansträngande blir träningen. Repets längd ställer också krav på träningsplats och på utövaren, eftersom repet ska svingas med full kraft. I regel passar korta rep (ca sex meter) bättre för användning på gym, medan längre rep (12-15 meter) är bättre lämpade för utomhusbruk.

Vad behöver jag för repträning?

Ytterligare träningstillbehör behövs inte när man använder battle ropes, endast ett överdrag som ankare behövs. Här är mål- eller korgstolpar på en bollplan, lyktstolpar, stolpar eller träd en bra idé. Det är viktigt att ankarstolpen har hög stabilitet. Dessutom bör underlaget vara så plant som möjligt (betong, trägolv eller vinyl), eftersom svängningarna ska bli så jämna och smidiga som möjligt. På mjuka gräsmattor reduceras svängningen vid övningar som power slams, vilket gör att den rätta rytmen inte uppnås.

Med battle ropes för mer styrka

För att träna styrka, snabbhet eller kroppsspänning - battle ropes är det perfekta träningsredskapet för funktionell, utmanande och dynamisk träning. För intensiv styrka, kort uppvärmning eller utmattande HIIT finns det knappt någon bättre träningspartner än de tunga repen.

Läs mer

Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken
Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken