FAQ

  • Vi stänger vår butik.
  • Order
  • Payment & price
  • Shipping & Delivery
  • Return
  • Guarantee
  • Sound & Technique
  • Christmas

Vad är statusen på min beställning?

De produkter som du beställt har skickats som planerat och bör komma till dig inom de närmsta dagarna.

Kan jag fortsätta göra beställningar här i webshopen?

Du kan tyvärr inte göra några fler beställningar på vår hemsida electronic-star.se.

Kan jag returnera eller byta de produkter jag beställt?

Du har fortfarande tillgång till din ångerrätt och till vår utökade returrätt. Du kan läsa mer om detta här.



Hur beställer jag?

Lägg till de produkter som du vill köpa genom att klicka på "Lägg i varukorgen". Efter att du har lagt till varorna/varan i din korg klickar du på "Checkout" symbolen och väljer betalningsmetod.

Kan jag avbeställa min order?

Även om beställningen har skickats finns det fortfarande möjlighet att avbeställa genom att logga in på ditt konto, gå till beställningsfältet och kilcka på "Avbeställ/Cancel".

Vänligen observera: Alla avbeställningar via e-mail innefattar en svarstid på minst 24 timmar. Eftersom de flesta beställningar normalt sett skickas inom 24 timmar efter att betalningen har mottagits så rekommenderar vi starkt att du kontaktar oss via vår telefonservice om du vill avbryta ordern eller har problem med att göra detta.

Vad ska jag tänka på vid beställning?

Kontrollera att leverans- och faktureringsadress är korrekta när du lägger din order. En felaktig adress kan fördröja leveranstiden. För beställningar aom levereras med våra specialkurirer krävs ett telefonnummer.

Vilken information krävs av mig när jag lägger en beställning?

Vi kräver en email-adress för alla beställningar via vår webshop, detta så att vi kan skicka beställningsbekräftelser, betalningar, leveransbekräftelser samt fakturor.

Vänligen observera: Även om det inte krävs för alla beställningar så rekommenderar vi att du även lägger till ett telefonnummer. Numret kommer INTE användas för ändamål från en tredje part, det kommer enbart att användas för kommunikation som rör din beställning.

Har min beställning levererats?

När en order har skickats kommer du att få ett bekräftelsemail med en länk som kan användas för att spåra din leverans. På så vis kan du kontrollera vart din leverans befinner sig under hela fraktprocessen. Du har också möjlighet att spåra och granska dina sändningar via ditt kundkonto.

Hur öppnar jag ett konto?

Lokalisera rutan "Mitt konto" högst upp i det högra hörnet av vår hemsida och klicka på den. En nedrullningsbar "box" kommer då att dyka upp – klicka på "Registrera nu" knappen och följ de nödvändiga steg som krävs för du ska kunna skapa ett eget konto.

Vart loggar jag in?

Högst upp i det högra hörnet av vår hemsida hittar du knappen "Mitt konto", klicka på den. En nedrullningsbar ruta visas. Klicka då på knappen "Redan kund? Logga in nu." Ange därefter dina inloggningsuppgifter för att fortsätta till ditt konto.

Justering av konto

Den här delen av ditt onlinekonto innehåller verktyg för att hantera, visa och spåra beställningar. Här kan du få specifik tillgång till information om din leverans, samt har möjlighet att skicka in förfrågningar om leveransändringar av dina varor.

  • Min information: Hantera adress, Byt lösenord, Ange ny e-postadress.
  • Mina beställningar: Visa, hantera och slutförda beställningar
  • Kontakt: Skicka tillbaka artiklar, leveransstatus, hjälp, email, telefon, kontakt med företaget.
  • Logga ut

PayPal

Betala snabbt, säkert och enkelt med Paypal. Logga in från ditt Paypal-konto eller som gäst. För mer information om www.paypal.se.

Kreditkort

För kredit/debit kortbetalningar ange ditt 16 siffriga nummer på betalningssidan samt giltighetsdatum och den 3-siffriga säkerhetskoden. Pengarna debiteras från ditt konto via Skrill – ett tredje parts-system som skickar en betalningsbekräftelse till dig. För beställningar över 300 euro krävs en kopia eller en skärmdump av kortägarens giltiga foto-ID.

Banköverföring

Du mottar en en bekräftelse på din order via Email. Våra bankuppgifter och avsedd användning ingår i bekräftelsen.

Bankdetaljer Chal-Tec GmbH

Kontoinnehavare:
Chal-Tec GmbH
Banknamn:
Skandinaviska Enskilda Banken AB
Kontonummer:
5277-11 244 24
Bankkod:
5519-0375

IBAN:
SE2850000000052771124424
BIC:
ESSESESSXXX

Postförskott

Med hjälp av postförskott kan du betala inköpsbeloppet kontant vid mottagandet av paketet direkt på posten. Var uppmärksam på extra avgifter för transaktionen. Det maximala priset får inte överstiga 500 € totalt.

Är det säkert att betala med kreditkort?

Din kreditkortsinformation överförs med hjälp av SSL, vars höga säkerhetsnivå skyddar kreditkortet mot missbruk.

Vad är inkluderat i priset?

Moms, leveranskostnader och produktpris.

Momsavgiften för produkter och tjänster beror på kundens hemvist. Moms beräknas enligt lokala momslagar.

VAT

Alla priser inkluderar moms till 20%.

Hur kan jag lösa in en kupong?

Du kan lösa in en kupong i vår Webshop direkt via kundvagnen samt genom alla följande steg i kassan. Efter att du har angett kupongkoden, bekräfta den genom att klicka på "Lös in"-knappen.

  • Observera att kuponger endast gäller för varor och inte dras av från fraktkostnaderna.
  • Vissa av kupongerna innehåller ett minsta orderbelopp och kan endast användas om detta motsvaras. Ibland gäller kupongerna endast för vissa produkter eller är tidsbegränsade.

När skickas min order?

postas normalt efter bekräftad inbetalning skickas din order normalt sett kommande arbetsdag. Vänligen observera att det kan ta upp till 5 arbetsdagar innan banköverföringen tas emot.

Vilka länder levererar ni till?

Vi levererar till alla länder inom EU. Genom att klicka på "leveransinformation" får du tillgång till en lista över alla de länder vi skickar till, samt kostnaderna för leverans till dessa länder.

Hur lång tid tar det för min order att komma fram?

Leveranstiden beror vanligtvis på leverantören.

UPS: 3-5 arbetsdagar. Tidigare erfarenhet har visat att leveranser tenderar att ta upp till 2-3 arbetsdagar inom storstadsområdena.

Spedition: produkter som levereras under denna kategori tenderar att ankomma efter 7 - 10 arbetsdagar.
När varan/varorna har skickats förser vi dig med ett spårningsnummer. På så vis kan du spåra sändningen tillsammans med ditt bud. Du kan även spåra leveransen från ditt konto.

Du kan spåra sändningen med spårningsdata som skickas via e-post. Du kan kolla upp den aktuella statusen för din leverans på följande länk
Orderstatus

Genom vilka kurirer skickas min order?

Beroende på varans storlek och form kommer vi att skicka din order på det sätt som är säkrast och snabbast.

Standardleverans sker via UPS.

Hur kontaktar jag kuriren?

Kontaktuppgifter finns i det bekräftelsemail som du får efter det att varorna har skickats.

Hur spårar jag min order?

När din order har skickats får du ett bekräftelsemail med en länk till leveransspårningsnumret. Du kan också spåra ditt paket direkt från ditt konto.
Orderstatus

Min order har inte kommit fram, vad kan jag göra?

Vi rekommenderar att du fortsätter att kontrollera spårningen av din beställning. Du kan även kontakta vår kundtjänst eller din kurir.

Kan jag se till att mitt paket levereras till en upphämtnings-station?

För att ett paket ska kunna skickas till en upphämtnings-sstation måste leveransdimensionerna vara mellan 15x11x1 cm och 60x35x35 cm.

Leveransen var skadad när den kom fram – vad gör jag nu?

Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar förpackningen för eventuell yttre skada när du tar emot en leverans. Om du upptäcker skador på produkten efter att du öppnat paketet vänligen kontakta oss omedelbart (om du har möjlighet). Behåll bilder av skadorna så att både du och vi kan dokumentera det som skett.

Jag har bara tagit emot delar av min order – vad gör jag nu?

Vi rekommenderar att du först kontrollerar spårningsnumret eftersom detta alltid uppdateras i enlighet med leveransens status. Ibland skickar våra kurirer objekten i olika paket av logistiska skäl. Om så inte är fallet, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vad kostar leveransen?

Alla fraktkostnader anges på produktinköpssidan. Du kan även hitta information om leveranskostnader till länder utanför Storbritannien genom att välja destinationsland. Observera att fraktkostnaden alltid visas innan beställningen genomförs.

Kan jag få mitt paket skickat via expressleverans?

Vissa av våra produkter kan skickas via Expressleverans. Besked om detta ges via produktinformationssidan. Observera att expressleverans inte gäller lördagar eller söndagar.

Hur skickar jag tillbaka en produkt?

Registrera din retur med vårt självåterlämningsverktyg i 3 enkla steg! Använd även vårt returverktyg för att få tillgång till gratis etiketter:https://returnsfeature-vue.go-bbg.com/se.

För detta behöver du din faktura och ditt kundnummer. Du hittar all information du behöver i orderuppgifterna för den aktuella beställningen.

Vem betalar returkostnaderna?

Vi står för alla returkostnader genom att förse dig med förbetalda returetiketter. Använd vårt returverktyg för att få tillgång till gratis etiketter: https://returnsfeature-vue.go-bbg.com/se.

när du har registrerat din retur skickar vi all nödvändig information samt en redan frankerad returetikett till dig via e-post.

Hur lång tid tar det innan jag får min återbetalning?

Återbetalningstiden varierar beroende på betalningsmetoden och ska genomföras inom 14 dagar efter mottagandet av avgiften.

Specialkurir – Stora föremål

Om varan levereras som gods kommer den att skickas via våra specialkurirer. Leveransföretaget ringer dig i förväg för att ordna med en passande överenskommelse angående leveransen. Var god och ge oss ett giltigt telefonnummer.

Jag vill gå tillbaka och genomföra en återbetalning. Hur går jag vidare?

Du kan returnera ditt föremål via vårt returneringsverktyg på följande sida, logga in:
https://returnsfeature-vue.go-bbg.com/se

Vi erbjuder en 30 dagars returperiod, under denna tid kan du returnera dina varor oberoende av anledning.

Min vara är skadad, hur går jag vidare?

Registrera din retur via vårt returneringsverktyg i 3 enkla steg!
https://returnsfeature-vue.go-bbg.com/se

All nödvändig information lämnas via e-post.
Vår personal svarar dock gärna på eventuella frågor.

Säljer ni reservdelar?

Om en del saknades från paketet när du mottog varan eller om en av produktens delar inte längre fungerar och du fortfarande befinner dig inom tidsramen för den tvååriga garantin har vi möjlighet att skicka den reservdel som behövs. Vänligen kontakta vår kundtjänst så hittar vi en lösning för dig.

Vilka garantier erbjuder ni?

En garanti är alltid en frivillig tilläggstjänst från tillverkaren. Som säljare har vi i princip inga garantier för de produkter vi säljer. Om du vill försäkra dig om en skyddande garanti gör du bäst i att skicka en begäran direkt till tillverkaren.

Vanligtvis medföljer ett garantikort med all nödvändig information i den dokumentation som bifogas när du beställer en produkt.

Vem övervakar garantiprocessen?

Garantiprocessen styrs och utfärdas av tillverkaren själv.

Vad innebär garantin och vilka rättigheter har jag?

Garantin är lagstadgad skyldighet som innebär att säljaren är förpliktad att ersätta eller reparera eventuella fel på en produkt inom två år efter det att produkten har levererats till köparen. I detta sammanhang innebär bevisbörden - i enlighet med paragraf §476 BGB – att köparen ska kunna bevisa att varans fel/skada existerade redan vid inköpet. Köparens skyldighet att rapportera om skadan ska ske efter senast sex månader.

Alla nya produkter från Electronic Star Tower omfattas av en 2 års garanti från och med inköpsdatumet.
I de sällsynta fall då en produkt levereras skadad eller inte fungerar bör du kontakta oss inom 48 timmar och informera oss om problemets exakta natur.

Kan jag koppla en dator till mitt PA-system?

Ja, det bästa sättet att koppla ihop ditt PA-system med dina bärbara dator är via en mixer/ljud-splitter-kabel. Mixern ger dig större möjlighet att kontrollera ljudet.

Vad är skillnaden mellan en aktiv och en passiv högtalare?

En aktiv högtalare har en förstärkare integrerad i systemet. En passiv högtalare kräver däremot en extern förstärkare för att få tillgång till el.

Kan jag ansluta mer än 2 PA-högtalare till en PA-förstärkare?

Ja, det är möjligt men använd då samma högtalare och var uppmärksam på högtalarnas impedans och watt. Se även till att ansluta högtalaren till endast en kanal per förstärkare.

Kan jag ansluta flera högtalare och en subwoofer till samma PA-förstärkare?

Vi rekommenderar inte att ansluta olika högtalartyper till en förstärkare. Subwoofern återger dessutom endast basfrekvenser – du behöver då ett extra filter för att ta bort mediet och de högre frekvenserna.
Vi rekommenderar starkt att du använder en extra förstärkare med en aktiv crossover.

Varför behöver jag en mixer?

När du arbetar med live-musik är en mixer absolut nödvändig! Om du vill uppnå bästa möjliga ljud och arbetar med två eller flera instrument samtidigt ser mixern till att de enskilda instrumentfrekvenserna inte överlappar varandra och hjälper dessutom till att minimera risken för distorsion.

Hur mycket ström behöver mina högtalare och min förstärkare i förhållande till den publik jag ska spela inför?

  • 30-100 personer 480 Watts RMS
  • 100-250 personer 600 Watts RMS
  • 250-350 personer 1000 Watts RMS
  • 350-500 personer 1500 Watts RMS
  • 500-1000 personer 2000 Watts RMS

Självklart finns det många andra faktorer att ta hänsyn till. Till exempel storleken på rummet du ska spela i, vilket event det handlar, om tillställningen sker inom- eller utomhus samt musikens genre.

Kan jag ansluta en iPod till en USB-ingång på min stereo?

Apple-enheter är gjorda för synkronisering via en USB-kabel och inte för överföring av musik. Du kan ansluta din enhet till ett HiFi-system via en 3,5 mm RCA-kabel.

Fungerar dockningsstationen med min iPhone eller iPod Touch?

Det finns olika typer av pluggar för olika sorters högtalarsystem, såsom exempelvis RCA- eller högtalarkablar (ibland kallade bananproppar) för mindre system. Ett professionellare system använder sig troligtvis av XLR- eller Speakonkontakter. Dessa typer av kontakter finns tillgängliga som både uttag/dosa och kontakt/jack.

Vilka sorters högtalaranslutningar kan egentligen användas?

Signalen från skivspelaren är för svag för att kunna spela upp ljud på egen hand, därför krävs en förstärkare som förhöjer ljudsignalerna. Om varken för/pre-förstärkare eller phono-ingång finns tillgänglig på enheten kan AUX-ingången användas.

Kan jag koppla ett mixerbord till min förstärkare?

Ljudsignalerna från en vanlig skivspelare är vanligtvis så svaga att de måste förhöjas via en förstärkare, i så falls krävs en för/pre-förstärkare. Om enheten inte innefattar en egen förstärkare kan en extern förstärkare anslutas via phono-ingången.

Finns det en gräns för hur mycket minne mitt USB-minne / SD-kort ska innefatta för att jag ska kunna använda dem tillsammans med mitt stereo- eller HiFi-system?

I allmänhet fungerar minnen på upp till 16 GB utmärkt. Vid större mängd minne kan det hända att uppspelningshastigheten får lida – om så är fallet börjar ljudet att hacka och datan tar längre tid att ladda upp.

Vilken utrustning behöver jag för att skapa surroundljud?

Du behöver en signalkälla (DVD-spelare, ljudkort) med en 5.1-ljudutgång eller en passande terminal för respektive högtalare samt subwoofern.
Alternativt kan du få fram surroundljud genom att koppla 5.1-systemet till en förstärkare med flerkanalsanslutningar.

Hur ansluter jag ett 5.1-ljudsystem till min TV?

Du måste ansluta ditt 5.1-system till en AV-surround-mottagare med flera HDMI-ingångar och utgångar.

Kan jag ansluta min bärbara dator till ett 5.1 surround-ljudsystem?

Om inga 5.1 surround-ljudutgångar finns tillgängliga på din dator behöver du ett externt ljudkort som innefattar dessa utgångar.

Hur skapar jag 5.1 surround-ljud till PS4 eller Xbox One?

Du kopplar ditt 5.1-system till en AV surround-mottagare med flera HDMI-ingångar. Anslut konsolen till TV:n eller projektorn med hjälp av en HDMI-kabel som du kopplar till AV-mottagarens ingång.

Vilka sorters projektorer finns tillgängliga?

Det finns många olika typer av projektorer. Dessa skiljer sig åt vad gäller bildupplösning, ljud, bredd, kontrast och den position som projektorn behöver anpassas till. Dessa skillnader har resulterat i att vissa projektorer används främst för företag och andra till exempelvis hemmabios.

Vilken projektor passar mig bäst?

Detta beror helt och hållet på vad du som köpare vill använda din projektor till. Om du ska använda projektorn till spel krävs exempelvis en klockfrekvens på 480Hz, om projektorn ska användas i ditt företag behövs en vidvinkelfunktion och så vidare.

  • DLP-projektorer: främjar snabba rörelser tack vare kortare reaktionstid.
  • LCD-projektorer: bättre läsbarhet tack vare pixeldefinition.
  • LED-projektorer: används endast i mörka rum, en skärmsorlek på upp till max. 1,50 m.

Bör jag räkna med längre bearbetningstider under jul?

Ja, alla inköp som görs från och med den 1:a november har en förlängd bearbetningstid till och med den 31:a januari.

Jag skulle vilja att ni slår in min beställning, är det möjligt?

Tyvärr erbjuder vi inte en sådan tjänst. I detta fall skulle vi rekommendera leverans till en alternativ adress.

Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken
Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken