Konditionsträning

Välj
Sortera efter
  • Sida 1 / 6
117 Träffar på "Konditionsträning"
Filter och sortera
  • Sida 1 / 6

Konditionsträning

Konditionsträning

Att träna kondition hemma blir allt mer populärt, eftersom allt fler vill undvika höga medlemavgifter på gymmet. I ett hemmagym kan man träna flexibelt och oberoende av öppettider och väder, helt efter humör. Det finns många bra träningsmaskiner för hemmagymmet, som crosstrainers, löpband, roddmaskiner eller träningscykel. Alltså finns det mycket man kan göra för att förbättra hälsan, och framför allt hjärt-kärl-systemet.

Konditionsträning - hälsofördelarna

Att träna kondition hemma har många fördelar: Det är utmärkt för att hålla sig i form och förbränna kalorier. Det stimulerar ämnesomsättningen, förbättrar uthålligheten, konditionen och motståndskraften, påverkar hjärt-kärl-systemet mycket positivt och stöder därmed den allmänna hälsan. Genom konditionsträning kan risken för att drabbas av olika sjukdomar reduceras.

Konditionsträning är även effektivt för personer som styrketränar. Efter regenerering kan de bygga upp sin muskulatur snabbare. För att gynnas av hälsofördelarna på bästa sätt är det viktigt att träna tillräckligt intensivt och ofta. Vid konditionsträning utsöndras dessutom lyckohormoner, bidrar till ett gott humör och kan hjälpa till med att mildra eller till och med förhindra depression.

Konditionsträning - vilka maskiner finns?

  • Träningscykel:
    Med träningscykeln kan man nå olika träningsmål på ett sätt som är skonsamt mot lederna. Medan man sitter på sadeln och trampar på pedalerna tränas benmuskulaturen, konditionen stärks och hjärt-kärl-systemet sätts i rörelse. Träningsmaskinen kan även bidra till att förhindra hälsobesvär som ryggsmärtor i rörelseapparaten. Med motståndsnivåerna kan belastningen justeras individuellt. Många modeller har en integrerad pulsmätare som oftast finns vid handtagen. Förutom pulsfrekvens är det dessutom möjligt att läsa av avklarad sträcka, hastighet, tid samt kaloriförbrukning på en display.

  • Crosstrainer:
    Den här maskinen är mycket skonsam mot lederna och passar därför utmärkt för överviktiga, vars leder utsätts för starka påfrestningar vid vanlig jogging. Alla stora muskelgrupper tränas. Även armarna sätts i rörelse. Detta förhöjer kaloriförbrukningen. Valbara program ger ett perfekt balanserat träningsprogram.

  • Löpband:
    Med löpbandet kan man bränna mycket kalorier och effektivt förbättra konditionen. Det jämna underlaget har en lätt fjädring och är därför skonsamt mot lederna. På många modeller finns olika program och temponivåer att välja bland, så att konditionsnivån snabbt och effektivt kan förbättras. 

  • Roddmaskin:
    Med maskinen simuleras rörelsesekvenserna från rodden på ett autentiskt sätt. Under roddrörelsen rör sig sitsen på skenor när handtaget eller bygeln dras mot kroppen. Den ledskonande roddergometern gör inte bara att hjärt-kärl-systemet förbättras och att fettförbränningen effektivt stimuleras, utan tränar samtidigt hela muskulaturen och förebygger ryggsmärtor.n Roddmaskinens motstånd kan regleras efter egna preferenser för att få en varierad träning.

  • Sammanfattning

    Att förbränna fett, gå ner i vikt, öka konditionen, stärka muskulaturen och förbättra hjärt-kärl-systemet och att träna uthålligheten har många fördelar. Det är bra för hälsan, eftersom risken för att drabbas av många olika sjukdomar kan reduceras. Dessutom utesluter konditionsträningen inte styrketräningen. Helt tvärtom, de kompletterar varandra på ett optimalt sätt. Vilken maskin som passar bäst är för var och en att avgöra.

    För att ge dig lite information om begrepp associerade med träning rekommenderar vi vår ordlista eller våraSUP boards.

    Läs mer

Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken
Logga in
Vänligen ange din E-post adress
Ange minst 6 eller fler tecken